Conducteurs
Conducteurs krijgen vaak te maken met agressie en geweld in een gesloten kleine ruimte (het vervoermiddel) en vaak op een instabiele (bewegende) ondergrond. Om hier effectief en praktisch om te gaan met geweld en agressie is moeilijker dan op een open terrein of in een grote ruimte.
Er zijn geen vluchtwegen. Overmatig geweld door de conducteurs is beroepshalve niet toegestaan. Dus conducteurs zijn aangewezen op het controleren van een agressor totdat het voertuig tot stilstand gebracht kan worden. Simpele handelingen moeten een agressor kunnen neutraliseren. Ook het omgaan met gewapende agressors is een onderdeel van de training van de conducteurs.
Elementen die in het programma voorkomen zijn bijvoorbeeld:
- Houding
- Taalgebruik
- Grenzen stellen waarbij je overgaat van verbaal communicatie naar fysiek handelen.
- Controleren van een aanval en neutraliseren van agressoren
- Separeren en Fixeren
- Aanhoudingstechnieken
Afvoertechnieken in tram
Chauffeurs
Chauffeurs (Openbaar Vervoer en Taxi) kunnen te maken krijgen met bedreiging en agressie tijdens een zittende positie waarbij zij erg beperkt zijn in hun bewegingen.
De Chauffeur is dus een makkelijk slachtoffer voor herrieschoppers en ruziemakers, en soms zelfs overvallers, aangezien hij zich vanwege de positie al nauwelijks lijkt te kunnen verdedigen. KTEC heeft ook voor chauffeurs, zowel inOV als taxi, een speciaal programma waarin geleerd wordt om met minimale ruimte en beweging zich toch voldoende te kunnen verdedigen en een agressor eventueel met minimaal risico de bus, tram, of taxi uit te werken.
Elementen die in het programma voorkomen zijn bijvoorbeeld:
- Houding
- Taalgebruik
- Grenzen stellen waarbij je overgaat van verbale communicatie naar fysiek handelen
- Effectief controleren van- en verdedigen tegen een aanval met beperkte bewegingsvrijheid, en met slechts 1 arm beschikbaar
- Ongewenste personen uit de tram, bus of auto verwijderen

Telephone No.06-55801701